رواية لؤلؤة القصر المهجور الجزء الثالث
جوهرة : انا هبقي هاكل فى المطبخ لما تخلصوا الغدا
جاسر : ليه ؟
جوهرة :انت اكيد حضرتك مش عايز وجودى معاكم
...بس لين مسكت فيا
جاسر : لا يا جوهرة ..انا عارف انى كنت قاسي معاكى معلش ...بس اى حد لو مكانى
كان هيعمل اكتر من كدا ....عايز اعرفك اكتر واعرف قصتك كلها اكتر ...
جوهرة وهى تنظر له باستعجاب : فقد تغير فى كلامه اطلاقا معها ..فصوته
طيب حسسها تشعر بدقات فى قلبها بسبب وجود هذا الجاسر بجواره ...
جاسر : مالك سارحتي في ايه
جوهرة بسرعه دون شك : فيك انت ياجاسر
.. مقصدش .. مقصدش وفكرت عن كلمات عشان تصحح ال عملته ف تسرعها فى الرد
جاسر بضحكه الضحكه الخلابه : فكرتى والله فكرتي فيا ازاى باه ..
فاحمرت وشها من الخجل ..وبصت إلى الارض عشان تبعد الكسوف عنها
جوهرة : انا اقصد ..يعنى ان حضرتك اتغيرت فجأة ..معايا وكدا
قرب جاسر منها ورفع وشها إليه ليشوف وشها الجميل عن قرب حس بمشاعر لأول مرة يحس بها من ناحيتها
...شعر باحساس غريب امام هذا الفتاه المحببه لقلبي واحمرا الخجل التى تكسو ملامح وجها ومال إليها ووضع قبله على شفافيها ...
جوهرة اتنهقت وشهقت من أثر ذلك
جوهرة : انت ايه ل انت بتعمله دة ؟
جاسر بشده فهو يشعر بإثارة من قربها وبصوت حنين : بعمل عادي يعني زى اي اتنين متجوزين ...بقلم منال عباس
كزت جوهرة على شفايفها من كلامه
ليزداد شوقه وحبه أكثر وأكثر ...
جوهرة بتوتر هو ايه ال حصل : لو سمحت ابعد كدة اشوف لين وقامت بسرعه لتبتعد عن ذلك الجاسر ...
فاخذ جاسر نفس طويل ليحدث نفسه عن ماذا حصل عن هذا الاحساس بناحيتها
جاسر : مالك ياعم ف ايه ..انت .هتنسي كل وعودك لشخصيتك واحترمك لذاتك ..مش احنا قولنا مفيش ست تانى متدخلش حياتك .
..ليه طيب البنت دى حركت احساسك وقلبك ..انت قولت شويه وهتبعد عنها وهتطلقها
شعر بالتناقض جوه قلبه انه لا يريد الابتعاد عنها ابدا
عند شهاب
شهاب : انتى بتتكلمي بجد .. ازاي .يعنى الحرس مانعين انهم يدخلوكى الفيلا
هانيا : زى ما بقولك كدا والله ..من بعد ما سبتك و جيت على هنا ...لقيتهم وافقين وقالولي لا ممنوع الدخول بأمر من جاسر ..وعرفت كمان أنه هو كان هنا واخد ابنته لين معاه ..انا حاسه أنه عرف انى كنت بكذب عليه لما قولتله انى مع لين
شهاب : طب اقفلى دلوقتي ...لما اشوف انا هنتصرف ازاى وقفل الموبايل
شهاب : يا ترى هو اخد جاسر بنتك ليه ...معقول يمكن ناوى تستقر فى دمياط ؟! كدا ع ما اظن هانيا أصبحت كدا كارت قديم ..كنت
من كلامها بعرف اخبارك ياجاسر ...كدا مفيش حد قصادي غير جميله الجميلات ...جوهرة ...هى الكارت الصح بالنسبالي ليا دلوقتي ....
أما انتى باه ياست سهر ونظامك تغييريك معايا داف مش هعديه ليكى بأى فلوس ...لازم اكمل التمثيليه ال انا بعمله والكسبان اللى يضحك فى الاخر .....
فرن هاتفي مرة أخرى وكان ال بيرن عليا ...فكان خاله احمد مصباح
شهاب : الووو .. ازيك يا خالوو. فينك عاش من سمع صوتك كدة
احمد : اخبارك اية يا شهاب ...وانت عامل ايه مع خطيبتك
شهاب : انا ياخالو كويس ...لكن خطيبتى...
احمد بخضه : مالها خطيبتك ...فى حاجه حصلت ما بينكم يابني ...
فاخد بال شهاب زعله خاله علي خطيبته سهير
شهاب : انا نفسي اعرف كدة حضرتك مهتم ليه لأمر سهر
شهاب : نفسي اعرف هو فيه ايه حضرتك مهتم لأمر سهر ليه كدة ...مع انها بنت ملهاش لازمه اصلا انا سمعت ال انت قولتله وخطبتها ..مع انها متستهلش والله انها تبقي لواحد زيي
احمد : يابني هيا ملهاش ذنب أنها اتربت مع الناس دوول ...انا عايزك تتجوزها بس فى أقرب وقت وخلاص ووقتها هعرفك ايه السبب بعدين
شهاب : لا ما انا عايزه اعرف هو فيه ايه ...ووانت ليه مصمم علي البنت دي بالذات انتي اتجوزها ما تفهمني ياخالو ا ...
احمد .... بص ياشهاب لا يابني البنت دي تبقي ....................